05 apr 2019

Schaarbeek schakelt versnelling hoger in strijd voor veilige straten

Het gemeentebestuur organiseerde op donderdag 4 april een burgerbijeenkomst over verkeersveiligheid. Samen met de politie en na raadpleging van de burgerbeweging 1030/0, stelde de gemeente in juni 2018 een Strategische Nota op met maatregelen op vlak van infrastructuur, sensibilisering en controles.

“Iedereen moet zich in Schaarbeek veilig kunnen verplaatsen. Om snel komaf te maken met het gevaar waaraan actieve weggebruikers zich vandaag blootstellen, werken we zo veel mogelijk samen. We gaan in gesprek, zoeken samen oplossingen op korte termijn en stellen in overleg een mobiliteitsplan op dat veilige, leefbare straten garandeert,” zegt schepen van Mobiliteit, Adelheid Byttebier (Groen). “Veel Schaarbekenaren zijn de onveiligheid beu, dat bleek ook vanavond weer. Ik deel hun ongeduld. De gevaarlijkste situaties pakken we zo snel mogelijk aan. Tegelijk vind ik het belangrijk een ambitieus mobiliteitsplan op te stellen dat onze gemeente ook op verkeersvlak de eenentwintigste eeuw binnenleidt. Zo'n bepalend plan vraagt enkele maanden om zorgvuldig en in voortdurend overleg klaar te stomen.”


De burgerbijeenkomst van donderdagavond is één stap naar veilige straten in onze gemeente. Schepen Byttebier kondigde aan dat de gemeente aan de slag gaat met het nieuw mobiliteitsplan dat een eerste keer door de gewestelijke regering werd goedgekeurd. “We staan volledig achter de principes van ‘Good Move’ en kijken nu al op wijkniveau hoe we het doorgaand verkeer kunnen weren en actieve weggebruikers kunnen aanmoedigen. Concreet voeren we binnenkort een test in de wijk tussen de Rogierlaan en het Josaphatpark.”


De aanwezige Schaarbekenaren kregen ook info mee over de verhoogde snelheidscontroles en de verkeersbrigade bij de politie. De gemeente gaf een stand van zaken over de inrichtingen van de algemene zone 30 waarbij zo goed als alle kruispunten beveiligd zijn en er wegmarkeringen zijn bij elke toegangsweg. "Verhoogde controles, een grotere fietsbrigade en een betere infrastructuur moeten er samen voor zorgen dat we de zone 30 effectief afdwingen," aldus Byttebier.


De gemeente geeft nu prioriteit aan veilige schoolomgevingen. “Zo goed als alle van de meer dan 70 onderwijsinstellingen in onze gemeente hebben ondertussen een verbreed voetpad, een verkeersremmer, of allebei,” zegt Byttebier. “Er zijn al twee succesvolle schoolstraten in Schaarbeek en we bekijken nu, samen met de scholen en ouders, waar er nog mogelijk zijn. Hierna kijken we naar volledige schoolroutes, zodat kinderen vlot en veilig van thuis tot op school geraken."

Beveilgd kruispunt

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.