18 nov 2019

Positief advies voor Good Move

 

De gemeente Schaarbeek geeft een positief advies voor het Good Move plan van het Brussels Gewest. We verwelkomen vooral de sterke ‘city vision’ waarin mobiliteit ingezet wordt als een hefboom naar een leefbaardere stad.

De verkeersluwe mazen die de keuze voor 30km/u versterken en de hiërarchie van de wegen als wijk, comfort- en plusnetwerken voor de verschillende modi, sluit naadloos aan bij de visie van de Schaarbeekse meerderheid. Vorig jaar al voerde de gemeente de algemene zone 30 in en was hiermee een voorloper binnen het Gewest. Een zone 30 draagt bij tot de bewustwording dat de publieke ruimte een gedeelde ruimte voor iedereen is. Ook het STOP-principe met voorrang voor de actieve modi, deelt Good Move met het bestuursakkoord van de gemeente.

“We vragen prioriteit voor de voetganger in de publieke ruimte”, aldus de schepen van mobiliteit Adelheid Byttebier. Daarenboven kan het realiseren van de autoluwe mazen enkel als ook het autoverkeer - komende van de toegangswegen zoals Van Praet, E40, Leuvensesteenweg, Leopold III - wordt teruggedrongen.

Op sommige plaatsen ziet de gemeente conflicten tussen de verschillende modi. “Dat is het geval in de Navezstraat ter hoogte van school Paviljoen waar we voorrang willen geven aan de fietser. Op de Haachtsesteenweg ter hoogte van het Huis der Kunsten – een gekend knooppunt – kiest de gemeente voor een comfort- of plusweg voor openbaar vervoer, of een wijkweg voor auto’s. Het vrachtverkeer willen we langs het kanaal leiden. We vragen aan het Gewest om de kwalificatie van deze assen te herbekijken”, legt schepen Byttebier uit.

Wat het openbaar vervoer betreft, vraagt de gemeente om ook het busplan van De Lijn en de nieuwe buslijn 56 van de MIVB mee op te nemen. Tram 55 is verbazend genoeg helemaal niet opgenomen en wil de gemeente alsnog in het plan zien staan.

Een eengemaakt platform MaaS (mobility as a service) met alle mobiliteitsoperatoren is volgens de gemeente een goede keuze. Belangrijke voorwaarde voor succes is evenwel dat de toepassing gebruiksvriendelijk is én met een focus op de voetganger. Adelheid Byttebier: “Een gebruiker moet makkelijk kunnen zien hoe hij te voet ergens geraakt, al dan niet in combinatie met andere modi”.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.