10 jan 2020

Parkeren in Schaarbeek: Wat is er op 1 januari veranderd?

Als antwoord op de stijgende autodruk in een sterk groeiende gemeente als Schaarbeek, voerde het gemeentebestuur nagenoeg tien jaar geleden de eerste groene parkeerzones in. Parkeren is er betalend voor bezoekers. Enkel Schaarbeekse bewoners en bedrijven met een geldige parkeerkaart mogen er onbeperkt gratis parkeren. Geleidelijk aan werd deze zone uitgebreid. Sinds 1 januari is de groene zone veralgemeend over heel het gemeentelijk grondgebied. Daarnaast wordt zowel betalen als controle gedigitaliseerd, dankzij de nieuwe samenwerking met parking.brussels. In het Brussels Gewest hebben behalve Schaarbeek ook Sint-Joost-ten-Node, Sint-Gillis, Etterbeek en Vorst de betalende zones eerder al veralgemeend.

Het vernieuwde parkeerbeleid kadert in een grotere visie op grootstedelijke mobiliteit en een optimaal gebruik van de openbare ruimte voor de inwoners. Het Schaarbeekse parkeerbeleid verbiedt bij voorbeeld al dat grote voertuigen van 3,5 ton of langer dan 4,9 m op de openbare weg mogen parkeren. Daarnaast richt de gemeente in de nabijheid van scholen de ‘schoolomgevingszones’ in, die dienst doen als kiss & ride zone. Vandaag bestaan er 28 schoolomgevinsgzones, en er komen er steeds nieuwe bij. Onveilig, onnodig langdurig en foutief parkeren in de openbare ruimte wil het gemeentebestuur ontmoedigen.

 

Wat is er sinds 1 januari veranderd in Schaarbeek?


Situatie 2020

 

Eerst en vooral veralgemenen we de groene zone voor heel Schaarbeek. Tot 2019 was ongeveer de helft van Schaarbeek groene zone, de andere helft was blauwe zone. Terwijl de groene zones reeds betalend waren voor bezoekers, kon men in blauwe zone gedurende 2 uur gratis parkeren met een blauwe schijf. Voortaan worden deze blauwe zones eveneens groen, dus betalend. Inwoners en bedrijven met parkeerkaart betalen hier niet. De huidige rode zones blijven bestaan en zijn betalend voor iedereen. Dat zijn zeer drukke wijken, zoals winkelstraten.

Daarnaast wordt de betaling en controle digitaal. Aan de nieuwe parkeermeters kan men via sms, bankkaart of applicatie betalen. Enkel in rode zones kan men daarnaast ook cash betalen.  Scanwagens (auto’s en scooters) zullen door de straten rijden en op de weg geparkeerde auto’s digitaal controleren aan de hand van hun nummerplaat. De nieuwe parkeerautomaten drukken geen parkeerticketjes meer uit, deze zijn immers overbodig. Ook parkeerbonnen worden niet meer achter de voorruit geplaatst, maar wel met de post opgestuurd.

Ten derde vertrouwen we de controle op het parkeren, het innen van de overtredingen, en het toekennen van de parkeerkaarten toe aan het gewestelijk agentschap parking.brussels. De antenne van parking.brussels is gehuisvest aan het Colignonplein nr. 12. Alle activiteiten van de parkingshop in de Koninklijke Sinte-Mariastraat en van de Dienst Parkeren in het gemeentehuis werden door parking.brussels overgenomen. Het kantoor ‘parkeren’ in het gemeentehuis gaat dicht. Voor alle vragen in verband met parkeren in Schaarbeek kan men dus bij parking.brussels terecht. Op termijn zullen inwoners van Schaarbeek ook in andere kantoren van parking.brussels elders in het Brussels Gewest terecht kunnen. Wie bij voorbeeld in Schaarbeek woont, maar in Vorst werkt, zal over de middag naar het kantoor van parking.brussels in Vorst kunnen gaan.

 

Waarom blauwe zones in groen veranderen?

De blauwe zone leidde tot veel misbruik dat bovendien moeilijk te controleren was. Een blauwe zone wordt vaak foutief als ‘gratis’ aanzien. Deze zone voorziet gratis parkeren slechts voor 2 uur. Daarna geldt een forfait van €25. Klachten over misbruik door mensen die om de twee uur hun parkeerschijf verzetten om uren en soms dagen te kunnen blijven staan, waren talrijk. Tegelijk was dit niet controleerbaar door stewards, tenzij men iemand ‘op heterdaad’ betrapte.

Hierbij ging het tevens om voertuigen uit aanpalende gemeenten, die ‘s avonds en in het weekend in de blauwe parkeerzones in Schaarbeek kwamen parkeren, om zo aan de strengere parkeerregels van de andere gemeente te ontlopen.

Door parkeren overal betalend te maken tot 21u en op zaterdag, en door digitaal te controleren, roept de gemeente een halt toe aan deze praktijken. We willen dat Schaarbekenaren die overdag een wagen nodig hebben en die geen garage hebben, ’s avonds makkelijker parkeerplaats vinden in hun wijk.

 

Wat is de impact op de Schaarbekenaren en hun bezoekers?

Met de nieuwe parkeermaatregelen zal vooral ‘wildparkeren’ of langdurig (foutief) parkeren op de openbare weg ontmoedigd en beter gecontroleerd worden. Hiermee willen we de parkeerdruk in alle wijken doen afnemen opdat de openbare ruimte beter gedeeld wordt. Het zijn in eerste instantie onze inwoners en bedrijven die hiervan de vruchten zullen dragen.

Verder verandert er voor de helft van de Schaarbekenaren die reeds in een groene zone woonden niets. Van de andere helft, die in een voormalige blauwe zone woont, vergt dit uiteraard enige aanpassing. Het is te zeggen, van hun bezoekers! Wie een bewonerskaart heeft, mag immers overal in Schaarbeek in groene zone gratis parkeren.

Bezoekers betalen voortaan overal in Schaarbeek om te parkeren. Het digitale betaalsysteem is gebruiksvriendelijker en ook correcter: men betaalt enkel voor de exacte parkeertijd. Een voordeel van digitaal betalen is namelijk dat men de betaling activeert wanneer men aankomt en desactiveert wanneer men vertrekt. Binnenkort zullen ook de kraskaarten aan €5/dag volledig gedigitaliseerd worden. En, parkeren in Schaarbeek wordt duidelijker. In heel Schaarbeek gelden voortaan dezelfde tarieven (zie bijlage) en éénzelfde uurrooster van 9 tot 21u, inclusief op zaterdag (behalve in de rode zones).

We stellen vast dat inwoners in reeds bestaande groene zones zich makkelijk aangepast hebben. Ze moedigen hun bezoekers aan om alternatieven uit te proberen, zoals te voet gaan, de fiets, het openbaar vervoer, autodelen, en ze gaan zelf op zoek naar alternatieven. Verschillende beroepen en privé personen die hun auto delen, hebben recht op een speciale parkeerkaart. Ook deelauto’s zoals cambio parkeren gratis in de groene zone.

 

Hoe verder ?

De uniformisering en digitalisering zal het gemeentebestuur correcte data verschaffen over de situatie zoals ze op elk moment en in de verschillende wijken is. Een begeleidingscomité met vertegenwoordigers van de gemeente en parking.brussels werd in het leven geroepen, dat de evolutie en werking grondig opvolgt en dat aanbevelingen zal maken ter verbetering van het parkeerbeleid aangepast aan de realiteit.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.